Gradinita din Japonia construita ca un loc de joaca – Relaxare si invatare (6)

Gradinita din Japonia construita ca un loc de joaca (click pentru video)

Stimati parinti,

Japonia este descrisa de zicala: „Exista 3 tipuri de tari in lume: tari dezvoltate, tari nedezvoltate si Japonia”. Pregatind de cateva saptamani o excursie pentru anul 2018 catre aceasta tara, am redescoperit Gradinita Fuji din Tokyo si cateva detalii despre organizarea sistemului japonez de educatie, asupra carora vreau sa va invit sa reflectati putin.

In clipul TEDx de mai sus, arhitectul gradinitei, Takaharu Tezuka, prezinta constructia sub forma de gogoasa, ca fiind inspirata de faptul conform caruia „copiilor le place sa alerge in cercuri”. Aceasta a fost deschisa in anul 2007, avand un design centrat pe nevoile copilului, urmand filozofia Montessori, este una dintre cele mai mari gradinte din Japonia, nu primeste fonduri publice si gazduieste copii ai caror parinti au sau nu un loc de munca. Gradinita Fuji este un spatiu in aer liber pentru joaca si explorare, avand si trei copaci care sunt lasati sa creasca prin structura tavanului si pe care copiii se pot catara in voie. Pe acoperis cei mici alerga in medie 4km pe zi, oferind-le un cadru flexibil si sigur prin care se incurajeaza notiuni cheie de independenta si libertate. Contructia pare un loc de joaca continuu, unde cei mici iti traiesc frumos copilaria.

Pentru a intelege contextul nevoii unei astfel de gradinitei in Japonia, mai jos sunt cateva detalii despre societatea si sistemul de educatie japonez ce trebuie cunoscute:
– 72% dintre familiile din Japonia se incadreaza in clasa de mijloc cu acelasi nivel de venit, iar calitatea educatiei este ceea ce ii ajuta sa iasa din multime.
– La varsta de 3 ani, fiecare copil merge la gradinita unde studiaza matematica de baza, cititul si scrisul.
– Copiii japonezi studiaza in scoala primara timp de sase ani, in scoala secundara timp de trei ani, in scoala superioara timp de trei ani, in universitate cel putin patru ani.
– Scoala primara este cea care contribuie cel mai mult la dezvoltarea caracterului elevilor, iar la cursuri acestia invata bunele maniere, respectul pentru persoanele din jur, natura si animale, generozitatea, compasiunea si empatia. 
– Educatia in scolile elementare si secundare este gratuita.
– Nu au teme la scoala primara. Cu toate acestea elevii japonezi din scoala secundara si liceu sunt cei mai aglomerati elevi din lume, avand foarte multe teme si lucrari, chiar si in timpul vacantelor.
– Fiecare scoala are o uniforma proprie, iar in dreptul fiecarei usi de scoala exista un raft special pentru depozitarea pantofilor la intrare.
– O clasa japoneza tipica este formata din 30-40 de elevi.
– Pentru a citi si a scrie in limba japoneza, copiii trebuie sa invețe aproape 2500 de simboluri, in trei stiluri diferite: simbolul hieroglific japonez, versiunea japoneza a simbolurilor hieroglifice chinezesti si simbolurile latine.
– Subiectele majore din scolile japoneze sunt: ​​matematica, limba japoneza, stiinte sociale, artizanat, muzica, educatia fizica, modul de viata sanatos, IT, cultura si caligrafia.
– Toate scolile sunt bine dotate cu echipament tehnic de ultima generatie si conexiune la internet.
– Nu exista „personal de curatenie” in scoli. Elevii sunt organizati in grupuri si sunt responsabilizati de curatenia si ordinea in scoala.
– In fiecare scoala exista un specialist in nutritie care se ocupa de hrana si dieta elevilor si le este interzis acestora sa aduca alimente sau medicamente de acasa.
– Nu exista „autobuz școlar”. Copiii folosesc transportul in comun, biciclete sau merg pe jos.

Dupa cum observati, chiar si in celalalt capat al lumii, intr-un sistem foarte riguros si organizat, exista dorinte si idei inovatoare pentru a rezolva nevoile educationale ale noilor generatii de elevi. Cred ca este necesar sa invatam din cat mai multe practici si metode, sa intelegem mai profund intentiile de dezvoltare ale societatilor din intreaga lume, inspirandu-ne sa construim spatii si momente frumoase pentru si alaturi de copii la noi „acasa”. Indiferent insa de forma scolii, este important pentru cei mici este sa se bucure de timpul alaturi colegii lor si de ceea ce invata, ghidati de pedagogi talentati.

Astept cu interes impresiile dvs. dupa vizionarea clipului despre acesta gradinta si diferentele culturale observate.
___
Textele copiilor despre importanta aplicatiilor mobile inscrise la Concursul de Scriere Creativa „Steve Jobs” le puteti citi pe site, unde am anuntat si castigatorii cartii Steve Jobs, insanely greathttp://kidster.ro/castigatorii-concursului-de-scriere-creativa-steve-jobs/

___
Recomandarile saptamanilor anterioare:

Film pentru copiii pasionati de sah – Relaxare si invatare (1)
Proiecte de stiinta si tehnica pentru copii – Relaxare si invatare (2)
Carte inspirationala pentru fete – Relaxare si invatare (3)
Film emotionant pentru profesori si parinti – Relaxare si invatare (4)
Cartea „Steve Jobs” pentru copii – Relaxare si invatare (5)
Pana saptamana viitoare, va doresc spor in toate!

Tags:  ,

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>